ASSYAITAN A'DUWWUNNA (Ta'alim 1)

SYAITAN MUSUH KITA

Dialog Nabi Musa dengan iblis :

Kata iblis '......ingatlah aku dalam 3 perkara :


  1. Semasa kamu marah - aku masuk dalam ke dalam mata kamu sehingga merah dan aku berjalan dalam salur darahmu.
  2. Semasa bertempur di medan perang dengan musuh, aku nampakkan mereka akan anak dan isteri mereka supaya mereka lari daripada medan perang.
  3. Apabila duduk antara lelaki dan perempuan yg bukan mahram, aku akan jadi utusan antara mereka.
Qs 7 : 16-17 - Syaitan mendatangi manusia dari pelbagai arah iaitu kiri, kanan, depan dan belakang.

Ibn Abbas mentafsir :

1. Dari hadapan = syaitan menanamkan keraguan tentang Hari Akhirat. Qs 17 : 10
Kesannya manusia akan pandang keburukan itu indah. Qs 27 : 4

2. Dari belakang = syaitan menumbuhkan perasaan cinta pada dunia.
Kisah Saidina Ali memenuhi permintaan Saiditina Fatimah yg sakit.

3. Dari kanan = keraguan terhadap Syariat Allah. Qs 2 : 231

4. Dari kiri = Manusia melihat maksiat itu sebagai indah. Qs 35 : 18


4 golongan yang tidak mampu digodai oleh syaitan:

  1. Orang yang beriman.
  2. Orang yang bertawakal. Qs 16 : 99-100
  3. Orang yang ikhlas.
  4. Orang yang sentiasa ingat kepada Allah (zikrullah).

No comments:

Post a Comment

Berkatalah melalui hati anda. Komen dengan ikhlas. Terima kasih!