Jawapan Soalan Taklim (Adab Muamalah Antara Lelaki dan Perempuan)


Soalan

1) Apa hukumnya kalau sister pakai selendang ?

J: Umpama memakai tudung itu tidak wajib.  Tapi menutup aurat itu wajib. Oleh itu, as long as tutup aurat, dibolehkan memakai selendang.

2) Ustaz, maaf saya ingin meminta ustaz untuk menerangkan bagaimana sebenarnya ikhtilat antara L dan P di luar dan di alam maya. Adakah sama cara-cara atau batas menjaganya? Jzkk

J: Mestilah x sama, dalam alam maya kita kene jaga banyak adab, antaranya perasaan, gambar-gambar yg di upload dan juga penulisan. Kalau di alam biasa, adab2nya seperti yg biasa kita tahulah.. menundukkan pndangan dll.

3) Jika seorang pak sedare sabit menghulurkan tangan untuk bersalam dgn kita, apa sepatutnya dilakukan?

J: Bergantung pada keadaan, perlu diketahui yang paksedare sabit kita tu adalah muhrim bagi kita.  Hence, tak boleh bersalam,  kalau dia hulur jugak, mungkin kita boleh lapik dengan kain tudung atau apa2 kain. Yang terbaik adalah member penjelasan kepadanya tentang hokum kita bersalam dengannya.

4)  Bagaimanakah Rasulullah berbual, bergauldenganwanita yang halal dinikahinya?

* Melalui hijab :

53. Wahai orang-orang Yang beriman, janganlah kamu masuk ke Rumah Nabi (menunggu makanan masak kerana hendak makan bersama), kecuali kamu dijemput untuk menghadiri jamuan, bukan Dengan menunggu-nunggu masa sajiannya; tetapi apabila kamu dijemput maka masuklah (padawaktu Yang ditetapkan); kemudian setelah kamu makan maka hendaklah masing-masing bersurai dan janganlah duduk bersenang-senang Dengan berbual-bual. Sesungguhnya Yang demikian itu menyakiti dan menyusahkan Nabi sehingga ia merasa malu (hendak menyatakan hal itu) kepadakamu, sedang Allah tidak malu daripada menyatakan kebenaran. Dan apabila kamu meminta sesuatu Yang harus diminta dari isteri-isteri Nabi maka mintalah kepada mereka dari sebalik tabir. cara Yang demikian lebih suci bagi hati kamu dan hati mereka. Dan kamu tidak boleh sama sekali menyakiti Rasul Allah dan tidak boleh berkahwin Dengan isteri-isterinya sesudah ia wafat selama-lamanya. Sesungguhnya Segala Yang tersebut itu adalah amat besar dosanya di sisi Allah.

*Nada yang digunakan juga tidak dilunakkan.
* Menundukkan pandangan


5)  Ustaz, nak Tanya bagaimana dengan lelaki yang suka melihat mata perempuan apabila sedang berinteraksi? Macam mana nak mengelak daripada memandang mata dia?

J: Kita jugaperlumenundukkanmatakita.

31. Dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan Yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali Yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya Dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki Yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak Yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa Yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamusekalian kepada Allah, Wahai orang-orang Yang beriman, supaya kamu berjaya.

Kalau boleh, tegur je dia direct dan secara berhemah.

6)   Assalamualaikum ustaz, apa nasihat ustaz jika sudah meminati seorang wanita a atau lelaki agar hubungan itu lebih dirahmati dan diredhai Allah

Carilah orang tengah dan refer kepada mereka yang lebih arif sepert iustaz yang biasa menuguruskan urusan baitul muslim. Atau boleh juga cari organisasi yang menguruskan baitul muslim. Yang perlu kita tahu, tak boleh bagi kita untuk terus direct kepada lelaki/perempuan tersebut. Lantiklah seseorang yang boleh dipercayai untuk menjadi orang tengah. Bila dah setuju nanti, proses ke arah perkahwinan seperti proses taaruf bolehlah diteruskan dalam cara yang halal dan menuruti syariat islam.

7)   Salam ustaz, sya ada kenal seorg prmpuan, dia selalu contact sy, mcm mana cara yg patut saya lakukan agar tidak menyakiti hatinya.

Seboleh2nya stop kan contact men contact. cara nak stop? Kalau nk ty pasal pelajaran, boleh tahan lagi, tapi bila dh lebih2 x leh jugak, bagi tahu dkt dia, explain dkt dia betul2 supaya dia faham.

8)  Apakah hukumi khtilat di alam maya tanpa ada keperluan yg munasabah seperti chatting di fb, sms dan emel? 

Kalau xd tujuan yang munasabah memang x boleh larJ

9) A pakah hokum memakai jeans? Sya suka pakai jeans sbb kainnya keras. Sluar slack kainnya lmbut dan menampakkan bentuk. Tapi, ada sstgh org kata x boleh pakai jeans.. mcm mn ye us?

Kalau pakaian tersebut xd unsur2 yang melambangkan agama lain maka boleh la pakai jeans, dan setahu us x dkaitan dgn agama lain. Namun kadang2 tengok juga waktu bila kita nak pakai, jeans x ssuai utk sstgh majlis yg myybabkan orang sekeliling berasa tidak selesa. 

10) Apakah sepatutnya respon seorg perempuan jika telah tersentuh lelaki bukan mahram?

Kalau dah ‘ter’ sentuh xp la, ucaplah istighfar dan cuba jauh kan diri dari kumpulan lelaki bukan mahram.

11) Bolehkah seorg perempuan menympaikan ceramah atau tzkirah di hdpn org lelaki?

Boleh, jagalah adab2 sebagai seorang wanita dari segi aurat, pemakaian dan sebagainya. Menyanyi x dibenarkan di hadapan lelaki.

12)  Apa pdpt us kalau perempuan berpidato atau bersyarahan dpn khalayak ramai? Kadang2 ramai yang melihat dan menarik perhatian secara x langsung.

Boleh, jaga adab dari segi aurat dan cara pemakaian. Make up atau perhiasan (tabarruj) x boleh la lebih2 nanti menarik perhatian orang.

Sari kata oleh :DnT FRC
Sumber : Us Emran + Us Wan Rahiman



No comments:

Post a Comment

Berkatalah melalui hati anda. Komen dengan ikhlas. Terima kasih!